Wednesday 10 August 2011

Dagbog fra Firenze

Jeg kom hjem fra Firenze i går aftes, efter en uge med 35 grader! Jeg skrev dagbog da jeg var dernede, så i kunne høre hvad jeg har oplevet i ugens løb! :-) 


2. august 2011 - Første dag
Vi kørte hjemmefra, da klokken var 05:30.
Det var hårdt at skulle op, men det gik da. Vi var i lufthavnen ca. 06:30 og lettede derfra 08:45.
Efter ca. 1 time var vi i Düsseldorf, hvor vi skulle mellemlande.
Der var de godt nok bagud; der var kun handicaptoiletter, de tog ikke imod kreditkort og der var stadig indendørs rygerum. 12:20 lettede vi fra Düsseldorf og vi var i Firenze ca. 14:45. Vi tog en taxa ud til hotellet, Dante. Vi fik et rigtig lækkert hotelværelse med eget køkken! Da vi havde chillet lidt, gik vi ud for at se os omkring. 
Det er første dag i Firenze og jeg har allerede fået købt noget fedt undertøj, en grøn poncho, et grønt tørklæde og en notesblok.
- Til gengæld er det lykkedes mig at flække sålen på mine højhælede! :( Det var godt nok et sørgeligt øjeblik. Jeg nåede at gå 10 meter og så kunne jeg mærke noget, der slæbte hen af jorden. Det viste sig så at være et stykke af min sål. 
Vejret: mindst 35 grader i solen og jeg nyder det.
Peace out, Reg


3. august 2011 - Anden dag
Vi har faktisk set lidt skyer i dag! Men varmen lurer stadig...
Efter morgenmaden gik vi op og besøgte kirken, San Miniato Al Monte, som ligger oppe på et lille bjerg. Den var rigtig smuk og hold da op en udsigt!
Vi kunne se udover hele Firenze med en baggrund af bjerge. Kirken havde også en helt utrolig kirkegård, som i hvert fald ikke har været helt billig at blive begravet på. Familierne, som havde flest penge, havde f.eks. deres helt egne små templer.
På vej tilbage til hotellet gik vi igennem gaden, Ponte Vecchio, som er en gade fyldt med guldsmede. Gid man var millionær, tænker man så...
Efter at have slappet af på hotellet en halv times tid, tog vi hen på et lille marked med en masse boder. Far og jeg gik ind og så kirken, San Lorenzo. Den var rigtig flot med et utroligt loft.
Mine fødder begyndte at gøre nas, så jeg tog mine sko af, hvilket ikke hjalp specielt, da jorden næsten stod i flammer efter varmen.
Vi spiste på en restaurent, der kun spillede Bob dylan! Det gjorde mig lidt glad... ;)
Peace out, Reg


4. august 2011 - Tredje dag
Skyerne var atter forduftet og den hede varme tilbage.
Vi startede med et kunstmuseum, Gli Ufizi, med rigtig mange flotte malerier fra før og efter Renaissancen. Der fik jeg købt et puzzlespil med Venus. Derefter gik vi over og så den kirke vi bor 50m fra, Santa Croce, hvor der ligger en masse kendte begravet, som f.eks. Leonardo da Vinci, Dante og Galileo.
Der tilhørte et lille museum, som vi også lige gik igennem.
Vi gik en tur gennem gaderne og nød varmen i 1-2 timer.
Indtil videre har det her nok været den dag, hvor min søster og jeg har grint mest! Vi fik mavekramper! ;) 
Efter aftensmaden spiste vi is på Firenzes bedste isbar - ifølge min far!
Peace out, Reg


5. august 2011 - Fjerde dag
Den dag i dag har jeg nok været mest ude i solen - jeg er så godt som gennemstegt.
Vi startede med at se et gammelt kloster, San Marco, hvor der var et helt vidunderligt vægmaleri af Maria og englen, Gabriel.
Efter dette tog vi bussen op til toppen af et bjerg, til en dejlig bjerglandsby, Fiesole, som jeg nu vil stræbe efter at bosætte mig i. Her så vi en masse skønne ting: en hyggelig lille landsbykirke, et arkæologisk museum, som var blandet en smule sammen med moderne kunst på en rigtig fed måde, en større kirke, San Romolo og vi sluttede af med et meget lille kunstmuseum.
Vi tog bussen tilbage og var på hotellet lidt over 18, hvor vi bestilte take-away pizza, fordi vi ikke orkede andet.
Peace out, Reg


6. august 2011 - Femte dag
Puha, sikke en lang dag. Klokken er 03:30 om natten og vi er først lige kommet tilbage til hotellet.
Nu skal i høre:
Vi startede dagen med at skulle leje en bil. Vi ville tage bussen derud og vi stod af for sent - første tegn på at dagen ville blive en fiasko. Det lykkedes os at få lejet bilen og vi kørte så op til en bjerglandsby, San Gimignano, som var rigtig hyggelig og middelalderagtig. Der så vi en lille domkirke. Derefter kørte vi ned til en større bjergby, Siena, hvor vi så en anden domkirke. Vi kørte videre til en lille bitte bjerglandsby, som var helt vildt idyllisk. Der skulle vi se en operaforestilling om aftenen, som jeg havde regnet med at sidde og falde i søvn til - men næh nej! Den var hylende morsom, lige min humor! Ham der spillede Figaro i operaen gik hen og fløjtede af mine ben 2 gange! ;)
Vi havde skændtes hele dagen. Jeg ved ikke hvorfor, men der var bare rigtig dårlig stemning mellem os, hele dagen, men operaen fik os løsnet lidt! Og det var jo en god ting, lige indtil vi skulle tilbage til Firenze og finde bil-udlejeren, så vi kunne aflevere bilen. Vi brugte 3 timer om natten, fra 00:00 til 03:00 på at finde stedet! Og vi var mere og mere ved at rive hovederne af hinanden... 
Det endte med at vi blev fulgt hjem af nogle gadefejere.
Vi blamer det italienske trafiksystem - det er da også forvirrende og ulogisk!
Peace out, Reg


7. august 2011 - Sjette dag
I dag har vi godt nok ikke lavet meget andet end at sove. Vi var fuldkommen smadret ovenpå gårsdagens tumult. Vi spiste morgenmad omkring kl. 12-13:00 tiden, hvorefter vi gik en lille tur og så Firenzes domkirkes dåbskapel. Vi gik tilbage til hotellet og sov nogle timer. Vi stod op igen kl 18:00, hvor vi gik en tur over på den anden side af floden, Anno. Det var her vi spiste på en skøn lille restaurant. 
På vej tilbage gik vi bare og nød sådan en smuk sommeraften. Vi sad også en smøgs tid foran Santa Croce og nød den smukke himmel og den turistfrie plads.
Peace out, Reg


8. august 2011 - Syvende dag
Så er vi nået til den sidste sommeraften for denne gang i Italien (...og denne sommer generelt... for jeg fik en sms af min mor forleden, hvor hun skrev at Danmark nu havde mærket til den sidste sommeraften for i år.)
I dag har også været meget afslappet. Vi har været på et enkelt museum, som handlede om hvordan Firenze Domkirke var blevet bygget. Det var faktisk rigtig interessant!
Vi ville også gerne have været inde i selve domkirken - langt om længe, men køen gik næsten hele vejen rundt om kirken og papa sagde at så fantastisk var den dog ikke, så det droppede vi. Efter at have gået lidt rundt i byen et par timer og have kigget på diverse butikker - og jeg havde smagt en soyais, gik vi tilbage til hotelværelset, hvor vi fik ligget lidt på langs. Da vi syntes det var ved at være tid, gik vi ud og fandt et sted at spise. Bagefter gik vi en lille aftentur, hvor vi fandt en skobutik, der stadig havde åbent. Der fik vi alle tre købt et par sko. Dem jeg købte var nogle sorte, lækre herresko. Selvom de er til mænd, klæder de mig rigtig godt - hvis jeg selv skal sige det. 
Nu vil jeg sige godnat for sidste gang i Italien, denne sommer. I morgen vil jeg vende snuden hjemad til kolde dk.
Peace out, Reg


9. august 2011 - Sidste dag
Så var det i dag jeg skulle vinke farvel til Italien for denne gang.
Efter at have checket ud på hotellet, gik vi os en sidste tur i omegnen og fik en sidste is og en sidste kopkaffe. Vi hentede vores kufferter og tog ud på lufthavnen, hvor vi lettede ca. kl. 15:00 (Flyet var lidt forsinket). Det var rigtig sørgeligt at se solen forsvinde i slowmotion. Vi mellemlandede igen i düsseldorf og vi var så endelig i Kastrup omkring kl. 21:00. Det regnede en smule, men ikke det helt store. Eller det var hvad jeg tænkte lige indtil vi stod ud af terminalbussen.... Regnen stod ned i stænger og der gik 10 sekunder, så var vi helt gennemblødte. Selvfølgelig kunne vi så ikke finde vores bil, så vi rendte rundt på parkeringspladsen, sindssygt våde så i tror det er løgn, og det eneste jeg kunne tænke var: "Fuck mit liv, fuck mit liv, fuck mit liv...." Vi fandt så endelig bilen efter 10 min. og typisk at regnen selvfølgelig holdt nogenlunde op, i sekundet vi satte os ind i bilen. Vi var næsten ude af parkeringspladsen, da min far rullede vinduet ned (for at betale) og BANG!!!! et lyn slog lige ned 30 meter fra os. Hold da op, et chok vi alle fik. Nu er jeg mere bange for lyn end jeg var i forvejen...
Heldigvis kom vi da alligevel hjem i god behold, ca. en time efter dette. 
Peace out, Reg




P.S. Billeder fra rejsen bliver sat ind i løbet af næste uge! :-)





No comments:

Post a Comment