Monday 15 August 2011

Anmeldelse af "Mit Liv Som Geisha"

Originaltitel: The Memoirs of a Geisha

Forfatteren, Arthur Golden, har virkelig gjort et godt arbejde med at skrive sådan en smuk bog. Han skriver helt utrolig godt og allerede når man har læst den første side er man helt fanget i denne utrolige farvestrålende verden historien befinder sig i.
Det er min yndlingsbog og jeg har nok omtrent læst den 5-6 gange.
Jeg vil helt klart anbefale enhver - hunner, som hanner, unge, som gamle - at læse dette mesterværk.
Man får virkelig et indblik i 1940'ernes Kyoto(Japan), fra en geishas synsvinkel.
Historien foregår, som sagt, i Kyoto i 2. verdenskrigs kaos.
Det er en blanding af grusomhed og skønhed.

Den findes også på film under samme navn.

Jeg vil lige skrive de første 10-15 linjer ind her, for at vise hvad jeg mener:

"Forestil dig, at du og jeg sidder i et roligt værelse, der vender ud mod en have, og sludrer og drikker te, mens vi taler om noget, der skete for lang tid siden, og jeg så siger til dig: "Den eftermiddag, jeg mødte den-og-den... var den allerbedste eftermiddag i mit liv, og også den allerværste." Jeg tænker mig, at du ville sætte din tekop fra dig og sige: "Nå, hvad var det så? Var det den bedste eller den værste? For det kan umuligt have været begge dele!" Normalt ville jeg le ad mig selv og give dig ret. Men sandheden er, at den eftermiddag, da jeg mødte hr. Tanaka Ichiro, virkelig var den bedste og den værste i mit liv. Han forekom mig så fascinerende, at selv fiskelugten fra hans hænder blev en slags parfume. Hvis jeg aldrig havde kendt ham, er jeg sikker på, jeg aldrig var blevet geisha."

Hvis i mangler læsestof burde i virkelig tage at læse "Mit Liv Som Geisha"!


No comments:

Post a Comment